De beste borst oefeningen

Er zijn behoorlijk veel borst oefeningen die jij kan gebruiken als je je borst aan het trainen bent. De wel bekende bench press is een compound oefening die veel mensen gebruiken. Er zijn daarnaast veel goede isolatie oefeningen die goed gefocust zijn op de borstspier. Hieronder gaan wij jou meer vertellen over hoe jij het beste jouw borst kan trainen.

Hoe vaak moet ik mijn borst trainen?

De frequentie van borsttraining hangt volledig af van het aantal oefeningen dat je in één training doet. Door slechts één oefening voor je borst te doen, kun je gemakkelijk elke dag je borstspieren trainen. Als je acht in één training doet, heeft je lichaam meer tijd nodig om te herstellen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een hogere trainingsfrequentie per spiergroep (twee keer per week of meer) betere resultaten oplevert. Doe je meer dan vier oefeningen per dag voor dezelfde spiergroep, dan merk je dat na de derde of vierde oefening de kwaliteit van de serie afneemt. Doordat de kwaliteit lager is en de prestatie dus niet optimaal is, heb je minder profijt van toekomstige sets en oefeningen. Daarom is het beter om de acht sets over twee of meer dagen te spreiden. Zo blijft de kwaliteit van de uitvoering en de techniek optimaal.

Welke borst oefeningen zijn het beste?

Er zijn veel verschillende borst oefeningen, maar welke zijn nou het beste? Anthony Kruijver heeft een goede informatieve video gemaakt waarin hij vertelt welke borst oefeningen het beste zijn en hoe je ze optimaal kan uitvoeren. Kijk hieronder de video.